Chromasoom kende ik al toen ik nog in de museumwereld aan de slag was. We werkten daar samen aan enkele kunstenaarsvideo’s. Het werden stuk voor stuk kunstwerken op zich. Voor de opleidingsvideo’s die ik voor Universiteit Antwerpen wou realiseren, klopte ik dan ook meteen bij hen aan. Ik kon me geen betere cineast dan Jan voorstellen om de verhalen van onze studenten Letteren en Wijsbegeerte authentiek en sfeervol te vertalen naar beeld. Dankzij de professionele organisatie van Suzanne vlogen we vlot en met veel plezier door opnamedagen heen. De video’s zijn pareltjes geworden, nooit eerder werd er zo gretig gedeeld door studenten, professoren en andere collega’s.

Michelle Coenen, communicatie FLW/UAnwerpen

 

Jan versmelt met zijn camera en gaat op in de omgeving. Hij capteert zowel uitbundigheid als intimiteit in treffende details. Tien jaar geleden begonnen wij met Jan te werken voor video’s in opdracht van Vlerick Business School en later voor GEA. Jan bewijst: ook in het korset van corporate branding kan de vibe van een evenement nazinderen, een brouwerij een lyrische dimensie krijgen of de meest cameraschuwe mens zich op zijn gemak voelen. Jan is yin, Suzanne is yang. Pragmatisch maar doortastend neemt Suzanne de productieleiding in handen tijdens onze buitenlandse projecten. Internationale erkenning kregen we in 2019. De video ‘The Flavour of your Roots’ – gedraaid op een theeplantage in Taiwan – werd toen genomineerd als ‘Beste individuele video’ door de toonaangevende Britse Content Marketing Association.

Sabine Rosseel, co-founder The Nutshell

 

“Jan Weynants ken ik al enkele jaren als Mechelaar, muziekliefhebber en getalenteerde fotograaf. Met zijn camera en filmwerk was ik minder vertrouwd. Daar kwam verandering in naar aanleiding van vier hedendaagse kunsttentoonstellingen die we in De Garage, ruimte voor actuele kunst en in het Museum Hof Van Busleyden gingen realiseren. Samen trokken we op bezoek in het atelier van Cindy Wright, Xavier Noiret-Thomé, Maen Florin en Stefan Serneels. Als curator interviewde ik de kunstenaars, Jan zou een korte filmclip maken met impressies van het atelier. Met een bijzondere esthetische feeling en gedrevenheid ging Jan een stap verder. Hij creëerde vier filmische minidocumentaires waarin hij telkens de sfeer van het atelier, het precieze van de kunst en het unieke van elke kunstenaar wist vast te leggen in een bijzonder beeldend verhaal. Een blijvend artistiek document.”

Koen Leemans, curator hedendaagse kunst bij de Garage en Hof van Busleyden Mechelen

 

“We hebben het videowerk van Jan leren kennen dankzij zijn video over kunstenaar Stefan Serneels i.o.v. Cultuurcentrum Mechelen. Na een boeiend en aangenaam gesprek zijn we onmiddellijk overstag gegaan en hebben we vier filmpjes besteld van door ons gerepresenteerde kunstenaars. Zijn aanpak is zeer professioneel; op een rustgevende en pretentieloze manier slaagt hij er in een aangename opnamesfeer te creëren die op natuurlijke wijze resulteert tot een uitstekend resultaat. Het eindproduct wordt tot in de puntjes slim gemonteerd en verzorgd tot en met muziek, ondertiteling, vertaling … Een samenwerking die we warm aanbevelen en naar meer smaakt !”

Bert & Elly Verlinden – Kog / Whitehouse Gallery – Lovenjoel

 

“Het klikte meteen, niet in het minst omdat Jan een grote muziekkenner bleek, met ietwat soms excentrieke platenverzameling, genre John Zorn en Bohren und der Club of Gore. Jan houdt niet van half werk. Voor de documentaire maakten we uitstappen naar Spanje en Rotterdam om bevoorrechte getuigen te ontmoeten, hij reisde met de groep mee naar Berlijn, de Vooruit, de AB, het Depot en een schattig dorpje in de Ardennen om concerten te registreren. Ruim 50u interviews werden er afgenomen met groepsleden en directe entourage. Er waren soms tegenslagen, zoals een monteur die plots afhaakte, maar dan nam Jan die taak gewoon over. Toen De Brassers de film in preview te zien kregen, zaten we allemaal met betraande ogen, van ontroering maar ook trots over het beeld dat van de groep werd gemaakt. De release in een afgeladen volle cinemazaal in Hamont was een hoogtepunt, evenals het feit dat de 50 minuten durende documentaire enkele weken later al op Canvas werd uitgezonden. Bedankt voor de fijne samenwerking Jan!”

Willy Dirkx, De Brassers

De verfilming van een concert met Aroma di Amore, een videoclip van De Legende, verschillende clips van Wilderman, het ontwerp van een cd-hoes voor De Legende, het ontwerp van een Lp-hoes voor Wilderman,… de afgelopen jaren hebben we samen met Chromasoom aan verscheidene projecten gewerkt. Ons gezamenlijke pièce de rèsistance blijft evenwel de roadmovie en het daaraan gekoppelde filmconcert rond Henric van Veldeke, waarvoor we vier dagen improviserend gingen filmen op diverse locaties die de historische Veldeke in zijn tijd moet hebben aangedaan. Het waren intense dagen, ontspannen en professioneel, inventief en accuraat. Het is de warme, vriendschappelijke en meedenkende manier van zijn die Jan van Chromasoom op zo’n terloopse wijze gestalte geeft, die het werken aan deze projecten zo deugddoend maakt. En uiteraard ook het resultaat, messcherpe beelden, oordeelkundige beeldwisselingen, pittige montage. Voor ons was het telkens weer fijn, die no nonsense aanpak.”

Elvis Peeters, schrijversduo/performer

 

Bij de opstart van www.schattenvandeurne.be zijn we voor de eerste content bij Chromasoom terecht gekomen. In samenwerking met scenarist Dimitri Leue hebben we de filmpjes over onze lokale musea gemaakt. Enkele jaren later heb ik samen met Jan de documentaire ‘Oorlogswouten’ gemaakt. Jan is alles wat je van een goede, professionele videograaf verwacht: flexibel, creatief, zelfstandig en met oog voor (de beste) kwaliteit. Zijn bescheiden, informele en vriendschappelijke stijl, zijn persoonlijke bereikbaarheid en snelle communicatie maken werken met Chromasoom tot iets waar je mét plezier en zonder stress naar kan uitkijken.”
Jan Pandelaers, cultuurfunctionaris/erfgoedcoördinator
 

“Grasduin in de platenkast en je weet met wie je te maken hebt. Jan Weynants heeft zowel een donkere als een lichte, haast frivole kant. Net zo gaan bij Chromasoom inhoudelijke ernst, métier en perfectionisme samen met een stevige scheut rock ’n roll en relativeringsvermogen. Een mens moet zich uiteindelijk durven smijten. Een opdracht bij Chromasoom begint met een uitvoerige bespreking van de inhoud; content heet dat bij communicatiebureaus. Welja, als de inhoud geen lege doos blijft, maakt content van mij een tevreden klant. Met Jan maakte ik o.a. reclame voor mijn dichtbundel ‘Ghostwriter’. Poëzie verkoopt voor geen meter. Een onverkoopbaar product toch ‘in de markt’ zetten met een reclamefilmpje, dat verdient volgehouden ernst en een knipoog. We maakten ook een video bij ‘Neo’, een gedicht dat het neofascisme ritmisch laat ondervinden. De slagkracht zit in de timing, de montage en de intense samenwerking.”

Kurt De Boodt, dichter en BOZAR-mens

 

“Ik werkte samen met Chromasoom voor diverse erfgoedprojecten, zowel vanuit Museum Hof van Busleyden als voor Erfgoedcel Mechelen. Jan bracht het lange restauratieproces van de Besloten Hofjes in beeld en maakte daar een intense, bijwijlen hypnotiserende reportage over die zowel de precisie als de passie van het uitgebreide restauratorenteam eer aan doet. In dergelijk projecten staat ook zijn passie voor het artistieke voorop, en toch zet hij zichzelf bewust op de achtergrond en laat de beelden voor zich spreken. In andere projecten, bijvoorbeeld bij het maken van filmpjes met diverse erfgoedgemeenschappen, neemt hij actief het voortouw om samen met de gemeenschappen na te denken over hoe ze zichzelf willen presenteren, hen te stimuleren en uit hun kot te lokken én hen tegelijk ook op hun gemak te stellen. Jan’s gedrevenheid om tot in de kleinste details een sterk kwalitatief eindproduct af te leveren, maakt van Chromasoom een zeer gewaardeerde partner voor het opzetten van nieuwe trajecten. Zijn warmte, persoonlijke stijl en humor maken van hem ook een partner waarmee het fijn is om dat traject samen te bewandelen.”

Marijke Wienen, publieksbemiddelaar en erfgoedcoördinator